Hoppa till huvudinnehåll

Det stora oväsendet - Triennalen 2025: Monica Sjöö

Triennalen 2025

Västernorrlands museum är medarrangör i Triennalen, en stor samtidskonstfestival som äger rum i länet vart tredje år. I år är titeln ”Det stora oväsendet” och festivalens tema utgår från häxprocesserna i Ångermanland år 1675 – de värsta i Sveriges historia.

Triennalens titel Det stora oväsendet belyser hur stora samhällsförändringar, maktstrukturer och polarisering präglade dåtidens häxprocesser och hur de fortsätter än i dag. Konstnärerna behandlar teman som våld, miljöförstöring och konspirationsteorier, men också folktro, gudinnemyter och drömmar om en hållbar framtid.

  • Konstnären Monica Sjöö framför ett av sina konstverk
    1/1

Monica Sjöö

I samband med Triennalen presenterar Västernorrlands museum en utställning med verk av Monica Sjöö (1938–2005), en radikal ekofeministisk svensk konstnär och författare. I hennes konstnärskap flätas politisk aktivism, feminism och andlighet samman.

Monica Sjöö har nyligen uppmärksammats i stora retrospektiv på Moderna Museet i Stockholm och Malmö, samt i Storbritannien. Monografin ”Den stora kosmiska modern” kom ut 2023.

Utställningen innehåller verk från 30 år av Sjöös konstnärskap. Bland annat visas den ikoniska, och på sin tid mycket omdebatterade målningen ”God Giving Birth” (1968) samt den självbiografiska ”My Sons in the Spirit World” (1989). Verken är lånade av Monica Sjöö Estate via Alison Jacques Gallery i London, förutom "God Giving Birth" som ägs av Museum Anna Nordlander i Skellefteå.

  • 1/1
    Monica Sjöö, God giving birth, 1968, Oil on board, 183 x 122 cm Krister Hägglund

Från Härnösand till Bristol

Konstnären Monica Sjöö föddes i Härnösand som dotter till konstnärsparet Harriet Rosander och Gustaf Sjöö. Föräldrarna skilde sig tidigt och Monica kom att växa upp med sin mamma Harriet Rosander, och spendera mycket tid hos sina morföräldrar. Monicas morfar Nathan Rosander var borgmästare i Härnösand 1932–1950.

När Monica Sjöö som tonåring började göra uppror mot morföräldrarnas kristna och borgerliga värderingar bröts den nära kontakten. Monica flyttade tidigt utomlands och kom så småningom att landa i Bristol som blev hennes bas under större delen av sitt liv. Hon blev, genom sin konst och aktivism, internationellt erkänd och en av de mest tongivande konstnärerna i den feministiska konströrelsen under 1970-talet.

En röd tråd i Sjöös liv och konstnärskap var ifrågasättandet av patriarkal kultur och religion, för att istället hylla gudinnan och återknyta till matriarkala föreställningar och traditioner i olika tider och världsdelar.

Bilder: 
1. Monica Sjöö, Mother Earth in Pain, 1996, Oil and canvas on board, 100 x 130 cm.
Courtesy Monica Sjöö Estate and Alison Jacques. © Monica Sjöö Estate.
Photo: Michael Brzezinski.

2. Courtesy Monica Sjöö Estate and Alison Jacques. 

3. Monica Sjöö, God giving birth, 1968, 183 x 122 cm.
Courtesy Monica Museum Anna Nordlander. © Monica Sjöö Estate.
Photo: Krister Hägglund.

  • Ett öga med tre bågar.
    1/1

Syntolkning

Vill du lyssna på en syntolkning av konstverken?  Klicka på knappen nedan för att ta del av syntolkningen.

Tillgänglighet

  • Stora utställningshallen ligger en trappa upp i museibyggnaden.
  • Sittplatser finns.
  • Hiss från entréplan finns.
  • Toaletter finns i museets entréhall, inkl. tillgänglighetsanpassad toalett.
  • Plats för handikapparkering 20 meter från entrédörrarna. 
  • Syntolkning av konstverken finns. Se rubriken Syntolkning.
Museum24:Portal - 2025.06.11
Grunnstilsett-versjon: 2