Projektets syfte
Projektet har syftat till att främja erfarenhetsutbyte, kunskapsuppbyggnad och utveckling avseende kulturarvspedagogisk verksamhet vid regionala museer i norra Sverige samt Ájtte. Målet har varit att utveckla samverkansformer och metoder för kulturarvspedagogik, med särskilt fokus på lokala och regionala perspektiv samt målgruppen barn och unga. Förväntade effekter av projektet var att de deltagande museerna förnyar och utvecklar sin pedagogiska verksamhet, stärker sin samverkan med varandra, med skolan och med andra centrala kulturarvspedagogiska aktörer, samt når bredare ut med sin pedagogiska verksamhet så att likvärdigheten i regionerna stärks.
Projektets upplägg
Under år 1 etablerades ett nätverk med syfte att utveckla samverkansformerna för museernas pedagoger. Nätverket har anordnat webbinarier om bland annat ekokritiska perspektiv på kulturarvspedagogik, samverkan, historiskt berättande, digitalisering och aktivt lärande. Fyra universitet, Högskolan i Dalarna, Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet och Umeå universitet, deltog i olika grad. Under år 2 fortsatte webbinarierna samtidigt som fyra mindre delprojekt startades. Tre av delprojekten fokuserar på utveckling av pedagogiska metoder och framtagande av aktiviteter som främjar likvärdighet. Det fjärde delprojektet handlar om att utveckla samverkansmodeller för regionala museer, avseende pedagogisk verksamhet. Under år 3 har delprojekten avslutats och en publikation planeras under våren 2025 för spridning av resultat.
Projektet har finansierats av Kulturrådet, Region Västernorrland, Region Dalarna och de deltagande museerna.
- 1/1