Hoppa till huvudinnehåll

Skolbesök på museet

Ta med din klass på museibesök!
Genom att se och uppleva Västernorrlands kulturarv på plats i museets utställningar får eleverna en helhetsupplevelse som kan förstärka och fördjupa lärandet. Museet är en unik lärmiljö för alla sinnen, som erbjuder rika upplevelser av källor och föremål ur samlingarna.

Visningar

I utbudet finns en grundvisning av varje utställning – och utifrån era önskemål kan vi även fokusera på specifika teman. Varje visning finns förankrad i läroplanerna och vi anpassar självklart visningen efter årskurs.

Forntidsresan

Visning av utställningen Forntidsresan, från istid till järnålder. Vi pratar om landhöjningen, de första människorna som kom och om de samhällen som uppstod. Vi kan även fokusera på någon/några utvalda delar av forntiden. Ni får också en introduktion av det digitala spelet Crafthunter. 

För högstadium/gymnasium går det fint att kombinera med samtal om källkritik kopplat till utställningen och historien.  

Det finns också möjlighet att kombinera med skapande aktiviteter i Studion, den pedagogiska verkstaden. Åldersgrupp går att anpassa.  

Tidsåtgång: ca 1,5 timme. 
 

Programmet möter följande centrala innehåll i Lgr 22 (historia) årskurs 1–3:  

  • Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade lev­nads­villkor i samband med övergången till jordbruk.

  • Norden befolkas. Människors levnadsvillkor under nordisk stenålder, brons­ålder och järnålder. 

Programmet möter följande centrala innehåll i historia Gy25: 

  • Europeisk epokindelning med forntiden, antiken, medeltiden, tidigmodern tid och modern tid utifrån ett kronologiskt perspektiv.
  • Centrala globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jordbrukets utveckling, teknisk utveckling, förändrat resursutnyttjande, migration, kolonialism och frigörelse, folkmord, konflikter och internationellt samarbete. Långa historiska linjer med fokus på levnadsvillkor och makt. 
  • Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor kopplade till delar av det historiska innehållet. 

Gratis för grundskola och gymnasium.

Stora makter

Stora makter berättar om perioden 1050 till 1680-tal. I utställningen hittar du delarna Stadens makt, Vetandets makt, Kyrkans makt och Kronans makt.  

Här berättas bl.a. om mirakel och om Gunnil den Snälla och samen Blåfinn som hamnar i en gränsuppgörelse med Listige Arne i Jämtland. Berättelserna är många och har i flera fall levt under en lång tid. Vissa är väl dokumenterade, andra mindre. Finns det bevis som går att se eller ta del av? Det korta svaret är för det mesta ja. Hur, berättas det mer om i utställningen. 

I det här programmet får ni en visning av utställningen och vi går från medeltid till stormaktstid i Västernorrland. Vi kan även fokusera på någon/några specifika tidsperioder eller teman. 

Tidsåtgång: 1 timme eller 1,5 timmar med aktivitet i Studion.  

Programmet möter följande centrala innehåll i Lgr 22 (historia) årskurs 4–6:  

  • Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.

  • Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.

  • Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur historiska händelser och aktörer framställs i böcker och på museer. 

Programmet möter följande centrala innehåll i historia Gy25: 

  • Centrala globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jordbrukets utveckling, teknisk utveckling, förändrat resursutnyttjande, migration, kolonialism och frigörelse, folkmord, konflikter och internationellt samarbete. Långa historiska linjer med fokus på levnadsvillkor och makt.
  • De nationella minoriteternas, däribland urfolket samernas, historiska rötter i Sverige. Exkludering och inkludering av de nationella minoriteterna i samhället under olika tidsperioder.
  • Europeisk epokindelning med forntiden, antiken, medeltiden, tidigmodern tid och modern tid utifrån ett kronologiskt perspektiv.
  • Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor kopplade till delar av det historiska innehållet.

Gratis för grundskola och gymnasium.

Nycklar till vår tid

Utställningen Nycklar till vår tid handlar om perioden 1700-talet fram till idag. Rysshärjningar, den kanske inte alltid så fria frihetstiden, industrialisering och urbanisering, världskrig och hela vägen fram till vår teknikcentrerade nutid. Och allt däremellan.  

I skolprogrammet får eleverna en visning av utställningen, och genom lokala exempel får de se hur världen förändras. Vi kan även fokusera på någon/några specifika teman, som till exempel teknik. 

Tidsåtgång: 1 timme eller 1,5 timmar med aktivitet i Studion. 

Programmet möter följande centrala innehåll i Lgr 22 (historia) årskurs 7-9:

  • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till indu­stria­lise­ringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
  • Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bild­andet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
  • Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring lev­nads­villkor, migration och makt.
  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideo­logier. 

Programmet möter följande centrala innehåll i historia Gy25:

  • Industrialisering samt framgångar och motgångar för demokratisering i Sverige och andra delar av världen från upplysningstiden till nutid. Konsekvenser av industrialisering och demokratisering, till exempel när det gäller resursfördelning, miljö, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Jämförelser mellan Sverige och andra länder.
  • De nationella minoriteternas, däribland urfolket samernas, historiska rötter i Sverige. Exkludering och inkludering av de nationella minoriteterna i samhället under olika tidsperioder. Rasism mot samer samt antisemitism och antiziganism i och utanför Sverige, historiska rötter och nutida uttryck.
  • Europeisk epokindelning med forntiden, antiken, medeltiden, tidigmodern tid och modern tid utifrån ett kronologiskt perspektiv.
  • Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor kopplade till delar av det historiska innehållet.

Gratis för grundskola och gymnasium. 

Programmet går att anpassa till olika målgrupper. 

Praktiskt om besöket

Vi möts i museets huvudentré, och det finns kapprum att hänga kläder i. Våra basutställningar och Studion ligger en trappa ner, hiss finns.  

Vi delar gärna upp klassen i två delar så att vi har max 15 elever på visning samtidigt. Detta för att det blir trångt i utställningarna och svårt för alla att se. Det brukar bli ett bättre lärtillfälle med en mindre grupp. Den andra halvan av klassen är tillsammans med lärare i Studion och gör antingen en uppgift som museet tillhandahåller eller så kan läraren själv ta med en uppgift. Det finns stort bord, projektor och diverse pennor, papper och färger att använda.  

Alla visningar går att anpassa efter målgrupp och önskemål om speciella teman.  

Tänk på att vissa delar av året snabbt blir uppbokade, så var ute i så god tid som möjligt.  

Vi kan ta emot besök mån-fre mellan kl 8 och 16.